De Trip Deel 3: Van Newcastle naar het Great Barrier Reef

15 december 2014 - Bundaberg, Australië

Even een tip: Neem even 15 minuten de tijd. Die heb je namelijk nodig om dit reisverslag te lezen.

Na Sydney zijn we een dag de Blue Mountains ingereden. Helaas was het niet zulk mooi weer met veel regen en wind. Toch hebben we nog verschillende mooie rotsformaties als de Three Sisters gezien en een paar watervallen. Aan het einde van de dag besloten we richting Newcastle te rijden. Het leek ons een leuke plaats maar het viel vies tegen. Eerst kregen we een campingplaats aangewezen op een grasveldje dichtbij een truckers café en vervolgens was deze bezaaid met muggen. Een goede nachtrust dus niet gehad. Ook Newcastle was een stad waar je niet graag over straat liep waar je echt mensen zag die je liever niet in het donker wou tegenkomen.

De volgende dag (zondag 7 december) dus maar gauw door. Na 500 km noordwaarts te hebben gereden kwamen we in Byron Bay aan. Een prachtige plaats en jawel dit keer een camping met stroom, douche en mooie plekken. En aan het strand! Hiervoor waren we ook immers naar de oostkust gegaan. Hier zijn we 4 dagen gebleven en hebben we vele uren aan de stranden doorgebracht en op een avond zelfs de lokale kroegen af gestruind voor een paar lekkere pilsjes. Het was een plaats waar veel surfers kwamen en dat zag je ook terug aan de stranden. Deze 4 dagen hebben we ook echt geweldig weer gehad met soms temperaturen boven de 30 graden.

Op donderdag besloten we toch maar weer verder naar het noorden te reizen en reden we naar Gold Coast. Dit werd ook wel het Jersey Shore van Australië genoemd. Een must see dus. Ook nu weer een mooie camping midden in de stad met het centrum op loop afstand en de wolkenkrabbers echt naast de camping. Helaas was het weer heel slecht met veel regen en onweersbuien. Toch zijn we s 'avonds nog uit geweest en zijn we een paar kroegen en een echte club in geweest. De verhalen bleken toch een beetje te kloppen. Gold Coast leunt vooral op de toeristen en het uitgaansleven. Maar toch leuk om een keer gezien te hebben.

Vrijdag was weer een lange dag reizen. Nu ging de reis van Gold Coast naar Hervey Bay ook weer een kleine 400 kilometer noordelijker. Het weer was nog steeds erg regenachtig. Aan het eind van de dag kwamen we op een camping aan. De camping was echter wel goed voor elkaar maar vanwege de regen hebben we die avond weinig nog kunnen doen. De volgende dag: Fraser Island!

Zaterdag was het vroeg op omdat we opgehaald werden met een touringbus die ons naar de veerboot bracht en die bracht ons vervolgens naar Fraser Island. Fraser Island is het grootste zandeiland in de wereld. Een plek met tropisch regenwoud en ook veel dingo's. Wij deden een dag toer over het eiland. We begonnen de trip met een bezoek aan Lake Mckenzie. Een zoetwatermeer dat heel goed scheen te zijn voor je huid. Ondanks de kou en regen toch even snel een duik genomen en weer verder. Het vervoersmiddel was een grote bus wat wel leek op een amfibievoertuig. Een beetje overdreven zou je zeggen maar ik zal straks zeggen waarom het toch nodig was. Vervolgens hebben we een stukje gelopen door het regenwoud en na de lunch zijn we de hele oostkant van het eiland over geweest. En wel over het strand. Nu leek het amfibievoertuig toch geen overbodige luxe want het was echt een ruige rit. Maar fantastisch om mee te maken. Bij terugkomst bij de veerboot was het al weer bijna het einde van de dag en dus gauw terug.

Zondag's zijn we naar Bundaberg gereden. Dit is een plaats dat 100 km van Fraser Island afligt. Ook hier hebben we een leuke camping in de bush opgezocht en de hele dag zijn we wat rond gaan rijden en de laatste dingen gaan regelen voor: HET GREAT BARRIER REEF!

Vandaag was dan de grote dag. We vlogen vroeg in de ochtend met een klein vliegtuigje vanaf Bundaberg naar Lady Elliot Island in het Great Barrier Reef. Toen we op een grasveld van het eiland waren geland leek het wel Hawaii waar we waren aangekomen. We werden goed ontvangen met een welkomstdrankje en kregen het dagprogramma uitgelegd. Vervolgens gauw de snorkelspullen pakken en gaan! Eerst een poosje gesnorkeld en daarna kregen we een boot toer langs het rif. Dit was een glazenboot waar je mooi al het koraal kon zien. Vervolgens mochten we zelfs snorkelen. We hebben schildpadden gezien, die Karel zelfs heeft aangeraakt, en zelfs haaien. Ik was zelfs gewoon aan het snorkelen en zo in een flits kwam er een rif haai vlak onder me door zwemmen. Je schrikt wel even maar toch geeft het achteraf een geweldige kik! Na de boot toer hadden we een lunch en daarna tot kwart voor 4 nog vrije uren om te snorkelen in de lagoon. Hier heb ik ook nog naar alle waarschijnlijkheid een rog gezien onder de rotsen maar het zou ook zomaar een platvis kunnen zijn. Toen moesten we ons alweer klaar maken voor de vlucht naar Bundaberg. Eenmaal klaar om te vertrekken zag ik dat naast de piloot nog een plek vrij was voor een 2de piloot. Het kon me niks schelen en ik vroeg of ik naast de piloot kon zitten tijdens de vlucht. Deze stemde er vrolijk mee in waarna ik als een klein kind zo blij de gehele vlucht naast de piloot in de cockpit zat! Wat een ervaring.

Nu zitten we aan het einde van deze dag alweer op een andere camping dichtbij Bangara een plaatsje dichtbij Bundaberg. Het is alweer de laatste week voor ons. Morgen staat er schildpadden kijken op het programma, vrijdag een National Park in en dan van zaterdag tot maandag de eindbestemming: Brisbane. Vandaar vliegen we maandag om 18:00 uur plaatselijke tijd alweer richting Nederland. Maar tot die tijd: blijven we nog even hier genieten van Australië!