Laatste dag

21 december 2014 - Brisbane, Australië

Aangezien het morgen een dag van inpakken en de laatste dingen afhandelen is voor de vlucht naar Nederland kan ik nu al stellen dat dit helaas alweer de laatste dag is van de reis.

Ik was gebleven bij de dag na het Great Barrier Reef. Dinsdag hebben we overdag weinig gedaan. Naar het strand geweest en voor de laatste keer echt een beetje in de zee zwemmen. Het was wel goed warm die dag dus een beetje verkoeling was wel nodig. S 'avonds stond alweer een ander fenomeen uit deze regio op het programma namelijk naar Mon Repos. Nou zegt jullie dat misschien helemaal niks... Het is de plek in Australië waar rond deze periode grote schildpadden op het land komen en hun eieren in de duinen leggen. Dit scheen nogal een spektakel te zijn. Na een uur wachten, het was toen ongeveer half 9 in de avond, werd onze groep geroepen omdat er een schildpad op het strand was gesignaleerd. Na een korte wandeling zagen we inderdaad een enorme schildpad in de duinen zijn eieren leggen. Onder begeleiding van een Ranger mochten we zien hoe dit ging, foto's maken en zelfs de eieren na die tijd even vasthouden. Zelfs hebben we de schildpad tot dat deze weer in de zee was gevolgd. Dit was echt waanzinnig om een keer mee te maken.

De volgende dag zijn we richting de Bunya Mountains gereden. Dit is een groot National Park ongeveer 200 kilometer ten westen van Brisbane. Het was enorm warm maar eenmaal op de campsite aangekomen begonnen we toch maar aan een kleine bergroute. (lopend) Helaas kwamen al gauw de eerste onweerswolken eraan en werden onze plannen behoorlijke gedwarsboomd. Na het avondeten werd het al gauw donker op onze campsite. Nou stelde dit ook niet veel voor. Het was een grote parkeerplaats met een wc en water, dat je niet kon drinken, en een picknick gebied. Verder was er helemaal niets behalve dan bos en wildlife. Er waren zelfs helemaal geen andere mensen op deze campsite die ook in het National Park overnachten. Het was wel gaaf om zoiets ook nog een keer mee te maken.

De volgende dag er maar vroeg uit om een grote route te lopen van 10km door het subtropische woud. Het was een prachtige route maar toch ontkwamen we niet aan de teken. In totaal 4 tekens van ons af moeten slaan maar gelukkig geen beten. In de middag besloten we maar de reis in te zetten richting Brisbane. Toen we op de camping in Brisbane aankwamen kwam er een grote storm over dus helaas weer onweer en veel regen. Maar daar staat Queensland ook om bekend.

Vrijdag hebben we Brisbane verkend. Het is niet zo groot als Melbourne en Sydney maar toch is het wel een hele mooie stad. Eerst hebben we met een veerboot een stuk over de Brisbane River gevaren waar je een mooi uitzicht hebt op de skyline van de stad. Daarna wat door de stad heen gelopen en aan het einde van de dag weer terug. Het was dus vooral lekker chillen geblazen.

Gisteren(zaterdag dus) zijn we naar South Bank geweest. Dit is weliswaar ook in Brisbane maar een klein district net buiten het centrum. Het is een mooi winkel gebied en dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nodige souvenirs in te slaan. Zo uit het niets kwamen we een geweldige lagoon tegen met een zandstrand en een groot zwembad. En dat nog wel midden in de stad. Helaas geen zwemspullen mee. Na nog een poos door de stad te hebben gelopen hebben we een restaurant aan de rivier opgezocht en nog even goed uit eten geweest om de vakantie goed af te sluiten. Ze hadden hier zelfs Heineken pils wat het natuurlijk een top restaurant maakte. Het was een restaurant waar iedereen vrij netjes gekleed was. Maar daar trokken we ons niks van aan en zijn gewoon met onze korte broek, t-shirtje, petje en een grote tas naar binnen gelopen. Het eten was uitstekend! Daarna gauw weer terug naar de camping en na een paar potjes kaarten toch maar slapen.

En dan is het nu alweer de laatste dag. Man zoveel dagen vakantie maar de laatste dag is toch altijd wel enorm vervelend. Vandaag moeten we de camper schoonmaken, inchecken voor de vlucht van morgen, nog wat laatste dingen regelen en dan zal het wel weer avond zijn. Morgenvroeg moeten we om 10 uur van de camping af zijn en om 14:00 uur leveren we de camper af. Vervolgens meteen door naar Brisbane Airport en dan om 18:00 uur richting Adelaide vliegen. Daar overstappen op de vlucht naar Dubai en dan naar Amsterdam. Dit zal een hele lange zit worden want het zal iets van 24 uur vliegen zijn in totaal.

Tja en hoe eindig je dan je laatste reisverslag van een vakantie. Nou ja ik heb het echt als een fantastische ervaring beschouwd. Onwijs veel gezien en gedaan de afgelopen 2 maanden in Australië. De kans is ook heel groot dat ik hier nog weer een keer terug ga komen. Maar eerst een heel aantal andere landen zien! Ik hoop ,voor diegene die mijn reisverslagen hebben gelezen, dat jullie een goed beeld hebben gekregen van mijn reis door Australië.

Man over 2 dagen alweer in Nederland. Apart gevoel maar helaas de keiharde realiteit........

1. Jan en catrien:
    21 december 2014
    Een mooi verslag en jullie hebben zeker een prachtige vakantie gehad en erg veel bijzondere plaatsen aangedaan.
    Straks thuis weer alle luxe na een aantal weken camperen.
    Wij wensen jullie een hele prettige terugreis en tot dinsdag op Schiphol.
  2. Alien:
    21 december 2014
    We sluiten ons helemaal aan bij jullie Jan en Catrien.
    Goede reis terug en tot ziens op schiphol.
    En bedankt voor je mooie reisverhalen.
  3. Giny Snippe:
    22 december 2014
    Ook ik heb met plezier je reisverhalen gelezen. Goeie reis en tot gauw! Straks hier weer met je familie én vrienden, de kerstdagen doorbrengen, is vast ook weer heerlijk!
    Groetjes Giny