Australie week 3

27 november 2014 - Adelaide, Australië

Helaas vandaag alweer de laatste dag dat ik in Adelaide zal verblijven. De weken hier zijn letterlijk voorbij gevlogen.

Vorige week donderdag tot zaterdag ben ik met een aantal familieleden naar het Flinders Range National Park geweest. Een gebied zo groot als Noord Nederland. Het ligt zo'n 600 kilometer ten noorden van Adelaide dus een best eind rijden. We verbleven daar in een huisje aan de rand van het national park. Het was in 1 woord fantastisch. Veel kangoeroes, emoes, hagedissen en andere dieren gezien. Alle wegen zijn grind/zandwegen met veel rotsen en of losse stenen dus daarvoor heb je wel een goede auto nodig. Met een Toyota RAV 4 ging dat prima al was het nog heel vaak uitkijken want zo ineens konden er kangoeroes of emoes voor je auto springen. Daarnaast ook nog een paar bergen beklommen met temperaturen van rond de 35 graden. Het landschap is soms een beetje te vergelijken met een woestijn waar je alleen maar veel zand en stenen hebt.

Zondag was een rustige dag en zijn we naar Adelaide geweest om het centrum en Victoria Square te zien. Grote winkelcentrums dus ook hier genoeg te beleven.

Op maandag hebben we een lange reis langs de zuidwest kust van Adelaide gedaan waarna we naar Cape Jervis zijn geweest. Een kleine versie van Kaap de Goede Hoop met een heel mooi uitzicht over Kangaroo Island. Dit eiland is vol met natuur en kangoeroes maar na de Flinders Range vond ik het wel even prima om het vanaf de kust te kunnen bekijken.

Dinsdag stond er een echte uitdaging op de planning. Het beklimmen van Mount Lofty. Deze berg is 700 meter hoog en je begint met klimmen op een kleine 200 meter hoogte. Ontzettende steile stukken met soms behoorlijke rotsen waar je op moet klimmen om verder omhoog te komen. Een beste uitdaging maar op de top krijg je dan wel een geweldig uitzicht over heel Adelaide. Al met al dus zeker de moeite waard. In de avond zijn we vervolgens nog uit eten geweest bij een zelf service restaurant met de hele familie om de verloren kilo's weer op te vullen.

Woensdag hebben we nog even een stuk van Adelaide bekeken en zijn we vervolgens via smalle bergen tussen de Adelaide Hills naar huis toegereden waar plots ineens Afghanen met een Nissan Pathfinder de hele weg hadden geblokkeerd. Ze hadden een lekke achterband. Het zou dan logisch zijn als je spullen bij je hebt om een band te vervangen. Het kan namelijk makkelijk gebeuren met al die grindwegen hier om een lekke band te krijgen. Echter dachten deze Afghanen dat het hun niet zou overkomen. Maar in de heuvels met het dichtbij zijnde dorpje op 10 kilometer afstand zou het moeilijk worden om wel het juiste gereedschap te krijgen. Deze mensen waren met kleine kinderen op pad zonder water en eten terwijl het lekker warm was in de brandende zon. Het enigste dat ze hadden was een telefoon maar Engels konden ze niet echt. Wij dus maar de wegenwacht in Australië bellen en na een uur geneuzel over geld zouden ze eindelijk komen. Aangezien deze mensen ook nog niks bij ze hadden zijn wij maar zo heldhaftig geweest om de mensen wat drinken te geven. Na een uur waren de geweldige trage mensen van de wegenwacht er dan eindelijk en konden wij ook weer op pad. Een hele belevenis zo op de bijna laatste dag hier in Adelaide.

Vandaag is dan dus die laatste dag alweer. Dus alles inpakken voor morgenvroeg en vroeg slapen. Om 06:35 uur vertrek ik vanuit Adelaide naar Melbourne om mijn goede maat Karel weer eens te zien. Daarna de camper ophalen en dan gaat de reis van 25 dagen naar Brisbane beginnen. Dat wordt een super vette trip!

1. Gert en Alien:
    27 november 2014
    Stefan en Karel heel veel plezier met jullie reis in Australie!
  2. Jan en catrien:
    27 november 2014
    Karel en Stefan heel veel plezier met jullie trip door Australië.
    En Karel, heb je de camper al ingericht? Gelukkig hebben jullie een magnetron aan boord voor de snelle hap. Wij wensen jullie een mooie reis en geniet ervan met z'n beiden.
  3. Gerrie:
    29 november 2014
    Hoi Stefan,

Mooi om al die verhalen te lezen van de belevenissen in Australie.
    Volgens mij heb je erg genoten.
    En nu dan nog een aantal weken rondtoeren in een camper met Karel.
    Veel plezier.